Kebaikan Magnesium Dan Penggunaannya

by Jom Sihat
fungsi magnesium 1

Fungsi Magnesium, Mengawal Fungsi Organ dan Mencegah Kemurungan

Fungsi magnesium juga adalah untuk membantu mengatur kerja organ dalam badan. Keperluan magnesium setiap hari adalah berbeza mengikut jantina.

 

Kebaikan magnesium paling penting untuk tubuh adalah untuk mengekalkan fungsi organ dan otak.

 

Sekurang-kurangnya, terdapat 300 tindak balas enzim dalam badan yang dipengaruhi oleh magnesium. Fungsi magnesium penting untuk metabolisme makanan dalam badan, proses sintesis asid lemak dan protein, serta penghantaran impuls saraf.

 

Keperluan magnesium setiap hari bergantung kepada umur dan jantina. Menurut aturan komposisi badan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan, lelaki memerlukan 360 mg magnesium setiap hari.

 

Manakala, pengambilan harian magnesium untuk wanita ialah 330 hingga 340 mg.

 

Walaupun badan menghasilkan magnesium secara semula jadi, anda juga perlu mengambil makanan yang kaya dengan magnesium supaya keperluan magnesium dipenuhi.

 

Fungsi magnesium dalam badan

Memastikan badan mendapat pengambilan magnesium yang mencukupi boleh mengelakkan masalah tulang, kardiovaskular, diabetes atau fungsi organ lain.

 

Beberapa fungsi magnesium yang sangat penting untuk tubuh termasuk:

 

 

1. Mencegah kehilangan tulang
Fungsi magnesium sangat penting dalam proses pembentukan tulang. Enzim yang satu ini membantu asimilasi kalsium ke dalam tulang dan mengaktifkan vitamin D dalam buah pinggang.

 

Semakin optimum pengambilan magnesium seseorang, semakin padat jisim tulang dan mengurangkan risiko osteoporosis, terutamanya bagi wanita selepas putus haid.

 

 

2. Menurunkan risiko diabetes
Fungsi magnesium seterusnya adalah membantu metabolisme karbohidrat dan glukosa supaya dapat mengurangkan risiko diabetes.

 

Bagi setiap 100 mg pengambilan magnesium setiap hari, risiko menghidap diabetes jenis 2 dikurangkan sebanyak 15%.

 

Ini bermakna orang yang mengambil makanan yang mengandungi magnesium mempunyai risiko diabetes yang lebih rendah.

 

Magnesium berfungsi dengan memastikan hormon insulin berfungsi secara optimum. Jadi, paras gula dalam darah tidak mengalami lonjakan yang drastik.

 

 

3. Menjaga kesihatan jantung
Fungsi magnesium sangat penting dalam menjaga kesihatan otot termasuk dalam jantung manusia. Malah, magnesium yang mencukupi dalam badan dapat mengurangkan pengumpulan lemak dalam arteri (aterosklerosis) dan menurunkan tekanan darah tinggi.

 

Dalam kajian, pengambilan magnesium mampu mengurangkan kebarangkalian seseorang itu mengalami penyakit jantung koronari sebanyak 58%.

 

Malah, pesakit yang segera diberi magnesium selepas serangan jantung boleh mengurangkan risiko kematian.

 

Baca juga : Fungsi Magnesium Dalam Badan

 

4. Mengatasi migrain
Bagi mereka yang sering mengalami sakit kepala sebelah atau migrain, anda boleh mencuba terapi magnesium.

 

Kerana, terdapat kecenderungan bahawa orang yang menderita migrain mempunyai tahap magnesium yang rendah.

 

Walau bagaimanapun, pengambilan magnesium mestilah cukup tinggi untuk mengatasi migrain. Sebab itu, terapi ini perlu dilakukan bersama ahlinya.

 

 

5. Mengurangkan simptom PMS
Gejala sindrom prahaid sering mengganggu aktiviti kerana perubahan hormon yang tidak dapat diramalkan.

 

Pengambilan magnesium boleh mengurangkan simptom yang tidak selesa seperti loya, kekejangan perut, insomnia, kaki bengkak, penambahan berat badan, dan payudara sensitif.

 

 

6. Mengatasi kebimbangan yang berlebihan
Siapa sangka fungsi magnesium turut menyumbang untuk mengatasi kebimbangan yang berlebihan.

 

Ini berkaitan dengan aktiviti hypothalamic-pituitari-adrenal (HPA), tiga kelenjar yang mengawal tindak balas seseorang terhadap pencetus tekanan.

 

Berdasarkan kajian, kekurangan pengambilan magnesium boleh menyebabkan jenis bakteria dalam sistem pencernaan berubah.

 

Akibatnya, seseorang boleh merasakan gangguan emosi termasuk kebimbangan yang berlebihan.

 

 

 

7. Tidur lebih berkualiti
Rupa-rupanya, insomnia adalah salah satu gejala kekurangan magnesium. Mereka bukan sahaja sukar tidur, mereka juga sering bangun pada waktu malam dan sukar untuk tidur semula.

 

Berikut adalah fungsi magnesium seterusnya, iaitu untuk memastikan tahap neurotransmitter GABA stabil. Ini adalah bahagian yang mengawal kitaran tidur seseorang.

 

 

8. Mengatasi kemurungan
Magnesium berkait rapat dengan fungsi otak dan mood. Sebab itulah enzim ini boleh membantu mengatasi kemurungan.

 

Dalam kajian terhadap 8,800 orang, didapati kekurangan pengambilan magnesium meningkatkan risiko kemurungan sebanyak 22%.

 

Malah, dalam kajian rawak warga tua yang diterbitkan dalam jurnal Magnesium Research, pengambilan 450 mg magnesium setiap hari boleh menjadikan mood lebih baik, sama berkesan dengan ubat antidepresan.

 

 

9. Membantu penyerapan mineral dan vitamin
Magnesium membantu penyerapan pelbagai mineral dan vitamin, seperti fosforus, kalium, kalsium, dan natrium.

Fungsi magnesium boleh didapati dalam usus kecil. Tujuannya adalah untuk membuang bahan yang tidak berguna dari badan.

Penggunaan magnesium yang optimum juga merangsang pengaktifan vitamin D yang sebelum ini disimpan di dalam badan.

 

 

Makanan yang mengandungi magnesium

Untuk mendapatkan manfaat magnesium yang optimum, seseorang itu mestilah mampu memenuhi keperluan tubuh iaitu 330 hingga 360 miligram sehari, bergantung kepada jantina.

Sumber semula jadi magnesium daripada makanan boleh didapati daripada:

  • labu
  • Sayuran berdaun hijau (bayam, kangkung)
  • Coklat gelap
  • Kacang
  • Quinoa
  • badamTahu
  • Ikan (makarel, tuna, salmon)
  • Buah-buahan (avokado, pisang, beri)

 

Dalam keadaan perubatan tertentu, suplemen magnesium mungkin diperlukan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa suplemen magnesium boleh bertindak balas negatif apabila diambil bersama dengan ubat-ubatan tertentu seperti antibiotik dan ubat penyakit jantung.

 

Gejala kekurangan magnesium yang perlu diperhatikan

Selepas mengetahui pelbagai fungsi magnesium, ada baiknya anda juga mengetahui pelbagai gejala kekurangan magnesium yang boleh berlaku dalam badan.

Berikut adalah beberapa gejala kekurangan magnesium yang perlu diketahui:

  • Loya
  • muntah-muntah
  • Hilang selera makan
  • Penat dan lesu
  • Badan lemah.

 

 

Sekiranya kekurangan magnesium ini tidak diatasi, maka akan berlaku komplikasi yang dahsyat, seperti penurunan tahap kalsium dalam darah, penurunan jumlah kalium dalam darah, kebas, kesemutan, kekejangan, sawan dan perubahan dalam kadar denyutan jantung.

 

Untuk selamat, pastikan anda mengambil makanan yang kaya dengan magnesium secukupnya untuk mengekalkan fungsi badan mengikut kebaikan magnesium. Tanpa mineral penting ini, tubuh tidak dapat berfungsi secara optimum.

 

Apabila anda ingin mula mengambil suplemen magnesium, pastikan anda berunding dengan pakar pemakanan atau pakar pemakanan terlebih dahulu untuk mendapatkan dos yang betul.

 

You may also like