Kenali pemanis makanan dan kesan pada tubuh

by Zunaidah
pemanis makanan

Kesan pemanis makanan kepada tubuh.

 

Short and simple saja perkongsian kali ini mengenai pemanis makanan dan kesannya terhadap kesihatan tubuh badan sekiranya diambil secara berlebihan dan tidak terkawal.

 

Pemanis makanan digunakan untuk menambah rasa manis pada makanan dan minuman.

 

Namun perlu diingat pemanis makanan bukan sahaja menambah kemanisan malah memberi kesan kepada kesihatan tubuh badan.

 

Berikut adalah beberapa jenis pemanis makanan yang biasa digunakan dan kesannya terhadap kesihatan badan.

 

 

  1. Gula

Gula adalah pemanis semulajadi yang biasa digunakan dalam makanan dan minuman.

 

Walau bagaimanapun, pengambilan gula yang berlebihan boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti diabetes, obesiti, dan kerosakan gigi.

 

Oleh itu, adalah penting untuk menggunakan gula dalam jumlah yang munasabah.

 

high fructose corn syrup

Sumber : Sirap jagung

 

  1. Sirap jagung fruktosa tinggi (HFCS)

HFCS (high fructose corn syrup) ialah pemanis tiruan yang diperbuat daripada jagung. Biasanya digunakan dalam minuman ringan dan makanan segera kerana ia lebih murah dan mudah digunakan berbanding gula.

 

Walau bagaimanapun, penggunaan HFCS yang berlebihan boleh menyebabkan obesiti, diabetes, tekanan darah tinggi dan masalah kesihatan lain.

 

 

 

  1. Aspartam

Aspartam adalah pemanis tiruan yang telah wujud sejak tahun 1965. Ia terdiri daripada dua sebatian asid amino (L-Aspartic dan L-Phenylalanine) yang menjadikannya 200 kali lebih manis daripada gula.

 

Aspartam biasanya digunakan dalam minuman ringan, makanan diet, dan produk rendah kalori.

 

Tidak meningkatkan paras gula dalam darah dan boleh membantu menurunkan berat badan.

 

Walau bagaimanapun, pengambilan aspartam yang berlebihan boleh menyebabkan sakit kepala, masalah penglihatan dan masalah kesihatan lain.

 

sucralose

Sumber : Dr Axe

 

  1. Sucralose

Sucralose ialah pemanis tiruan yang digunakan dalam produk rendah kalori dan makanan diet.

 

Ia tidak mempunyai kalori dan tidak meningkatkan paras gula dalam darah.

 

Sucralose dianggap selamat untuk diambil dalam jumlah yang munasabah.

 

Walau bagaimanapun, pengambilan sucralose yang berlebihan boleh menyebabkan masalah pencernaan.

 

 

stevia

Sumber : Daun stevia

  1. Stevia

Stevia adalah pemanis semulajadi yang diperoleh daripada tumbuhan Stevia rebaudiana.

 

Ia tidak mempunyai kalori dan tidak meningkatkan paras gula dalam darah.

 

Stevia dianggap selamat untuk diambil dalam jumlah yang munasabah.

 

Stevia juga lebih manis daripada gula putih, kira-kira 100 hingga 300 kali lebih manis.

 

Walau bagaimanapun, pengambilan stevia terlalu banyak boleh menyebabkan masalah pencernaan.

 

 

Baca juga : Gula atau pemanis tiruan, mana lebih selamat?

 

 

Terdapat beberapa jenis pemanis makanan yang boleh digunakan, adalah penting untuk mengambilnya dalam jumlah yang munasabah dan mengelakkan pengambilan berlebihan.

 

Pilih pemanis yang sesuai dengan keperluan dan keadaan kesihatan anda.

 

Sentiasa utamakan kesihatan dan pilih pemanis yang selamat dan berkesan.

You may also like