Kepentingan prebiotik dan probiotik untuk mental

by Jom Sihat
gut brain axis

Prebiotik dan probiotik untuk kesihatan mental

Ini bukan kajian terbaru, tetapi kajian yang telah lama dan tidak diambil perhatian telah menyatakan hubungan antara kesihatan sistem percernaan dan kesihatan mental. Kompleks otak-usus ialah sistem komunikasi dua hala yang menghubungkan pusat emosi dan kognitif otak dengan sistem pencernaan.

 

Hubungan ini menunjukkan bahawa kesihatan mikrobiom usus boleh memberi kesan kepada kesihatan otak dan sebaliknya.

 

usus dan mental

Sumber : Harvard Edu

 

Prebiotik adalah serat makanan yang bertindak sebagai makanan untuk bakteria baik dalam usus.

 

Dengan mengambil prebiotik, anda boleh menyokong pertumbuhan bakteria baik ini, yang boleh menghasilkan kesihatan usus yang lebih baik.

 

Probiotik, sebaliknya, adalah bakteria hidup dan yis yang bermanfaat untuk sistem pencernaan.

 

 

Mereka boleh didapati dalam makanan yang ditapai seperti yogurt, kefir, dan kimchi, serta dalam bentuk tambahan.

 

Sebagai contoh, beberapa penyelidikan telah mendapati mendapati bahawa probiotik boleh memperbaiki gejala kemurungan dan kebimbangan.

 

Baca juga : Prebiotik dan daya imunisasi badan

 

Kajian lain mendapati bahawa prebiotik boleh meningkatkan fungsi kognitif dan mengurangkan gejala tekanan.

 

Satu teori ialah prebiotik dan probiotik boleh menjejaskan kesihatan mental dengan mengurangkan keradangan dalam badan.

 

hubungan diantara usus dan mental

Sumber : Pinterest

 

Keradangan kronik telah dikaitkan dengan pelbagai keadaan kesihatan mental, termasuk kemurungan dan kebimbangan.

 

Dengan menyokong kesihatan usus dengan prebiotik dan probiotik, mungkin untuk mengurangkan keradangan dan meningkatkan kesihatan mental.

 

Teori lain ialah prebiotik dan probiotik boleh menjejaskan kesihatan mental dengan memodulasi pengeluaran neurotransmitter seperti serotonin dan dopamin.

 

Neurotransmiter ini memainkan peranan penting dalam mengawal mood dan emosi, dan ketidakseimbangan boleh menyebabkan masalah kesihatan mental.

 

 

Secara keseluruhan, penyelidikan menunjukkan bahawa menyokong kesihatan usus dengan prebiotik dan probiotik boleh memberi kesan positif kepada kesihatan mental.

 

Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami sepenuhnya hubungan antara kesihatan usus dan kesihatan mental, dan untuk menentukan cara paling berkesan untuk menggunakan prebiotik dan probiotik untuk manfaat kesihatan mental.

 

Terdapat beberapa potensi manfaat kesihatan mental lain yang berkaitan dengan prebiotik dan probiotik yang telah dikaji tetapi tidak difahami sepenuhnya.

 

 

Sebagai contoh, beberapa kajian telah menunjukkan bahawa probiotik boleh memberi kesan positif pada kebimbangan, kemurungan, dan mood keseluruhan.

 

Kajian lain telah meneroka potensi peranan mikrobiota usus dalam keadaan seperti autisme dan skizofrenia, dan terdapat penyelidikan berterusan dalam bidang ini.

 

Perlu diingatkan bahawa bidang penyelidikan mengenai paksi usus-otak dan mikrobiota masih agak baru dan lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami sepenuhnya hubungan antara kesihatan usus, probiotik, dan kesihatan mental.

 

gut brain axis

Sumber : Dreamstime

 

Walau bagaimanapun, penyelidikan sedia ada mencadangkan bahawa mengekalkan mikrobiota usus yang sihat melalui diet atau suplemen dengan prebiotik dan probiotik mungkin mempunyai kesan positif terhadap kesihatan mental dan kesejahteraan.

 

Terdapat juga potensi manfaat kesihatan mental yang dikaitkan dengan prebiotik dan probiotik yang telah dikaji tetapi belum difahami sepenuhnya.

 

Sebagai contoh, beberapa kajian telah mencadangkan bahawa probiotik mungkin mempunyai kesan positif terhadap kebimbangan, kemurungan, dan mood keseluruhan.

 

Segala informasi didalam artikel ini akan ditambah baik dari semasa ke semasa 🙂

You may also like